Wednesday 24 August 2011

CAHAYA HATI

CAHAYA HATI

Kalau dulu aku sering saja lupa -lupa ingat
bila lena di mimpi siang dengan mata terpejam
aku pun menjadi mamai dengan mimpi terkutuk
menjadi tersipu malu dengan igauan sendiri,

Bila terjaga dari tidur yang panjang
kucari makna dalam lena dan igauan ngeri
bila halusinasi berbisik dan mendera minda
jasad ku longlai dalam letih dan lelah
ku cari diri dengan hati yang tak berisi.

Kalau saja aku bisa mengenali diri sendiri
dengan sedar menjadi insan dalam erti manusiawi
takkan lagi aku terperuk menguntung nasib
mengubah ilusi dengan mata hati yang tajam
terhadap diri sendiri aku tak perlu berlaku kejam.

Kalau dulu aku hidup dalam gelap pekat hitam
kini sinaran purnama menyuluh di dalam terang
berikan cahaya pada hati yang pernah terhijab
mencairkan beku pada kejahilan yang usang
aku pun menjadi rindu melirik cinta Ilahi
dan keangkuhan dulu terfana dalam gerak izin-Nya

No comments:

Post a Comment