Thursday 6 October 2011

ANDAI AKU KHILAF

kalau aku bersalah
maafkan semua salah ku
menjadi begitu buta
tak menilai kemuliaan budi
yang pernah kau taburkan
menunjuk jalan
memberi pesan 

kalau aku khilaf terhadapmu
maafkan semua kesilapanku
andai aku tak pernah tahu 
bila tidak bisa untuk jujur 
meluah kata
membuka cerita
aku pun menjadi terkedu
antara simpati dan keluh kesah
antara keji dan amarah

maafkan aku
kiranya tak mampu bersuara
ku kira menagih budi
antara belas  dan simpati
andai prasangka yang ku dapat 
dan andaian mu tak pernah tepat 
kita pun menjadi seteru
dalam diam dan tanpa ragu

andai aku benar bersalah 
berikanlah keampunanmu
bila aku tak mampu dididik
antara bodoh dan cerdik
memilih sendiri untuk diam 
itu lebih baik dari berlaku kejam

dalam kemelut penghidupan
realiti selalunya tersasar
membentuk hati nurani
mencerna bentuk peribadi
dan kita pun memilih
meringankan semua beban
dan perjalanan kita teruskan
menuju haluan terpinggir







No comments:

Post a Comment