Sunday 5 August 2012

TAK PERNAH TERDUGA


Bodohkah aku meraih pada ingatan yang tak dimengerti
alpanya aku pada kesulitan yang datang bertimpa-timpa
pasunglah diri pada keakuan yang membosankan 
bila tiap sesuatu hanya sekadar membibit beban
dan luka hati bagai sembilu menghiris kalbu.

Tak pernah terduga kalau kasih kita akan terlerai
bila sejuta cerita yang terahsia pecah terburai
dalam seribu anggukan tak akan dimungkiri
namun terlerai sudah janji untuk dikhianati.

Dia yang datang mengetuk pintu percaya
aku pun bercerita dengan hati penuh rela
jika sekadar datangnya untuk mencari punca
pada terputusnya ikatan taat setia
tak mungkin terlupakan rentak bicara.

Kau yang tersendiri menghitung sepi
aku yang disingkir dari percaya diri
bila dia dan dia yang hadir penuh rasa kasih yang dimengerti
aku pun tak keliru andai diri tersisih
bila hidup ini serba mungkin
tak ada lagi ukhuwah indah yang terjalin
lalu aku pun pergi dengan hati rela
tanpa banyak bicara dan himpunan dosa-dosa
bila sapaku tak berbalas
maafmu tak mungkin ikhlas.

Che Fauziah Idris
Kuala Kurau
Perak
4 Ogos 2012
11.40 pm

No comments:

Post a Comment